BYGGESKOLEN
I København d. 27.10.25 – 31.10.25 ** Ansøgning til byggeskolen åbner snart
Byggeskole er et praksisnært og tværfagligt læringsforløb for unge professionelle og lærlinge fra hele byggeriets værdikæde – fra tømrere og ingeniører til arkitekter og bygningskonstruktører. Deltagerne arbejder sammen i tværfaglige grupper om at designe og konstruere prototyper og komponenter, der afspejler branchens udfordringer og imødekommer behovet for innovation, ressourcebevidsthed og godt, langtidsholdbart håndværk.
Forløbet er en uge lang og tager udgangspunkt i virkelige bygninger, som står foran nedrivning eller renovering. Målet med byggeskolen er at bringe teori og praksis sammen i fuld skala. Byggeskolens deltagere mulighed for at arbejde konkret med demontering, gentænkning og genopbygning af byggematerialer. Materialerne herfra bliver fundamentet for deltagerne til at eksperimentere med nye måder at bygge og tænke bæredygtigt på.
I tværfaglige grupper skal unge tømrer-, snedker- og murerlærlinge arbejde sammen med arkitekter, ingeniører og bygningskonstruktører – og lære gennem praksis, prototyper og eksperimenter.
Deltagerne får konkret praktisk erfaringer med:
- Selektiv nedrivning og demontering: Hvordan man skiller byggematerialer ad og genbruger dem i nye konstruktioner
- Nye teknologier og hvordan de kan bruges i arbejdet for at leve op til skærpede klimakrav
- Traditionelle byggemetoder, der kan anvendes i moderne byggeri – og hvorfor de stadig virker
Vi tager udgangspunkt i det, der allerede er bygget – og bygger videre med kreativitet, tværfagligt samarbejde og godt håndværk
Formål: Nye færdigheder, nye perspektiver
Byggeskolen styrker deltagernes evne til at samarbejde på tværs og tænke nyt i mødet mellem design, funktion og ressourcer.
Deltagerne opnår:
- Erfaring med cirkulær tænkning og materialeforståelse.
- Kompetencer i tværfaglig dialog og projektudvikling
- Indsigt i ressourceeffektive metoder og materialer og nye teknologier
BYGGESKOLEN styrker deltagernes evne til at tænke nyt om materialer, æstetik, teknologi og genbrug. De opnår konkret erfaring med at arbejde 1:1 med vægge, rum og konstruktioner og med at navigere i de dilemmaer og løsninger, der opstår i mødet mellem design, funktion og ressourceeffektivitet.
Tværfaglighed i praksis
Et centralt element for BYGGESKOLENS praktiske dimension er det tværfaglige samarbejde. Gennem en proces, der afspejler byggeriets processer – fra analyse til produktion – skal deltagerne samarbejde på tværs af kompetencer og tilgange. Vejledt af erfarne bygningsledere, håndværkere, arkitekter og ingeniører, får de unge professionelle en praksiserfaring med at tage del i de faser, som ligger udenfor deres sædvanlige felt, men som de har en hel del at bidrage til.
Tema og konstruktionsopgave
Tema 2025: “Det, vi plejer”
Bygninger står for en tredjedel af verdens CO₂-udledning og en stor del af affaldet. Størstedelen af den belastning kommer fra de materialer, vi bruger – særligt når vi bygger nyt. Derfor skal vi begynde at bruge de ressourcer, vi allerede har – bygninger, materialer, konstruktioner – med omtanke. Det kræver, at vi passer bedre på dem. At vi plejer dem.
Under temaet, det vi plejer, vil byggeskolen invitere lærlinge og byggefaglige til at arbejde med pleje på forskellige måder.
Pleje er et grundlæggende princip i byggeriet. Vi vedligeholder, reparerer, forlænger levetid. Men pleje handler også om vaner: Det, vi gør igen og igen uden nødvendigvis at stille spørgsmål. I 2025 sætter vi fokus på at gentænke de rutiner og metoder, vi tager for givet. Hvordan kan vi pleje vores bygninger, materialer og faglighed på en måde, der fremmer genanvendelse, ressourceeffektivitet og meget længere levetider for bygninger.
Samlingen, som omdrejningspunkt
Årets opgave tager udgangspunkt i samlinger – de forbindelser, der holder byggeriet sammen. Med materialer fra et nedrivningstruet byggeri skal holdene udvikle og opføre nye samlingsløsninger, der kan imødekomme branchens og planetens behov for bygninger, der kan tilpasses, adskilles eller flyttes i stedet for at blive revet ned. Design for disassembly, modulært byggeri og systemleverancer er alle eksempler på praksisser, der bygger på netop samlingens potentiale – en simpel teknologi, der kræver både innovation og erfaring.